פיומטרה חלק ב - דרכים טבעיות לטיפול ומניעה

הומאופתיה

אם ברצונכם לנסות להימנע מעיקור חירום, ניתן לטפל בפיומטרה פתוחה בעזרת תרופות הומאופתיות ומעקב צמוד של הוטרינר שלכם כדי שיעריך את ההתקדמות בריפוי המחלה. יש גם וטרינרים הומאופתים שניתן להתייעץ אתם ושיעבדו בצמוד עם הוטרינר הרגיל שלכם. 

להלן התרופות ההומאופתיות (הרמדי) הפועלות בהצלחה רבה בטיפול בפיומטרה פתוחה. בחלק הראשון הסברתי את הסימנים והתסמינים של פיומטרה. את הרמדי יש לבחור לפי התסמינים. אבל לפני שתבחרו תרופה, צריך להיות מוכנים להכנה של מנה נוזלית:

  1. מלאו בקבוק אמבר במים מזוקקים או מים מבקבוק והוסיפו ארבעה כדורים של הרמדי. אפשרו להם להתמוסס למשך חצי שעה. הכדורים עשויים להיראות כאילו הם עדיין שלמים, אך אל דאגה - מרבית התרופה תתמוסס במים.
  2. נערו היטב את הבקבוק תוך כדי שאתם דופקים את תחתית הבקבוק בכף היד שלוש פעמים. זה משנה מעט את האנרגיה של התרופה כך שאתם לא נותנים את אותה העוצמה בדיוק בכל מנה. לחזור על זה לפני כל מנה.
  3. מלאו טפטפת בתמיסה וטפטפו לתוך הפה של הכלבה. מישכו את השפה התחתונה בעדינות וטפטפו את הנוזל בין החניכיים לשפתיים. הימנעו ממגע ישיר של הטפטפת עם הפה של הכלבה מכיוון שהדבר עלול לזהם את הבקבוק. אם קשה להימנע ממגע, עדיף לתת עם כפית לתוך הפה.
  4. לאחר שתכינו את התרופות, צפו מקרוב בכלבה ותנו את אחת מהתרופות למטה המתאימה ביותר לתסמינים שלה.

שלב ראשון: Aconite 1M 

תנו את הרמדי הזו ברגע שאתם חושדים שמשהו לא תקין. להניח 3 כדורים יבשים ממש על הלשון או על החניכיים (למשוך מעט את השפה התחתונה ולשים את הכדורים בין השפתיים לחניכיים). זו התרופה היחידה שתתנו יבשה ... את השאר תיתנו כנוזל. עכשיו בחרו את אחת מהרמדי הבאות שתואמת את הסימפטומים של הכלבה.

Sepia 1M

עבור בתי גידול, כלבה זו יכולה להיות אחת שלא רוצה להזדווג או שאינה יכולה להשלים הריון מלא כתוצאה מהפלות או לידות מוקדמות. היא לא האם הטובה ביותר או שהיא הופכת דיכאונית מאוד אחרי לידה. לעתים קרובות תהיה היסטוריה של מחזורי יחום לא סדירים. מכלבה שבדרך כלל מאוד מוכוונת לעבודה ובטוחה בעצמה, היא הופכת לעייפה, מדוכאת, שחוקה ומודאגת. ייתכן שיש גם היסטוריה של דלקות בדרכי השתן. השפתיים בדרך כלל נפוחות מאוד מלוות בהפרשה סמיכה, לעתים קרובות גושית, בצבע לבן צהוב או ירוק. השפתיים גם מאד מגרדות  - אפילו בוערות כך שתראו אותה מלקקת או מתחככת בשטיח או במיטה שלה. אם היא סובלת מבחילה, היא תתרחש לעתים קרובות בבוקר.

מה גורם למצבה להיות טוב יותר או רע יותר (Modalities): היא תרגיש טוב יותר עם פעילות גופנית כמו טיול; היא תחפש להיות במקום חם כמו השמש או האח ... ואולי תרצה להתכסות.

היא תרגיש רע יותר במזג אוויר קר מלווה ברוחות פרצים.

Secale 1M 

הכלבה הזו יכולה להיות בדרך כלל ביישנית, אך כאשר היא חולה, היא הופכת להיות הרבה יותר מפוחדת, מגיבה לכל דבר וחשדנית. היא אולי תרגיש קרה כשנוגעים בה, אבל בשום אופן לא תסבול חום או תרצה להתכסות. היא עשוייה לחפש מקומות קרירים יותר בבית (כגון רצפות אריחים קרות). היא לא רוצה תשומת לב ועלולה לנהום אם נוגעים בה. 

הכלבה שמתאימה ל- Secale כאילו מעולם לא סיימה את היחום. יש לה זרם רציף של דם מימי שמשתנה לריח דוחה בצבע אדום חום-כהה, ואולי אפילו הפרשה ירקרקה-שחורה. 

מה גורם למצבה להיות טוב יותר או רע יותר: היא מרגישה רע יותר כשנוגעים בה ומכסים אותה. מרגישה טוב יותר במקום קריר.

Pulsatilla 1M 

זו הכלבה החמודה והמתוקה שביום רגיל וטוב מבקשת תשומת לב - אבל אם היא חולה, היא נדבקת אליך כמו דבק! היא רוצה שיישאו אותה אפילו אם היא גדולה מדי, היא רוצה לשבת על הברכיים או צמוד לכפות הרגליים שלך. בקיצור, היא מחפשת להיות הכי קרובה אליך שהיא יכולה להיות, נצמדת אליך ונוגעת בך תמיד. 

ההפרשות בדרך כלל סמיכות מאוד בצבע חלבי או צהוב עם ריח חריף, ולכן העור סביב הפות שלה יכול להיות אדום וכואב עד כדי כך שהיא אפילו לא תשפשף את עצמה על השטיח או המיטה כמו במקרה של התרופה Sepia.

מה גורם למצבה להיות טוב יותר או רע יותר: חום, חדר מחניק גורם להרעה; אולי תראו אותה שוכבת ליד חלון כדי להגיע לאוויר הפתוח, או שלמרות שהיא דבוקה אליכם היא אולי תרצה להיות בחוץ ואז תיכנס פנימה ואז תצא שוב. אל תבלבלו את זה עם חוסר מנוחה: היא רק רוצה להיות איתכם אבל גם זקוקה לאוויר צח.

Pyrogenium 1M 

תרופה זו מיועדת למצבי זיהום קיצוניים, אך אם לכלבתכם יש את התסמינים הללו עליכם לעבוד בצמוד עם הוטרינר שלכם! במצבים אלה קרוב לוודאי שהכלבה תצטרך להתאשפז ולקבל עירוי עד שהערכים החיוניים שלה יתייצבו. 

פירוגניום היא תרופה הומאופתית המיוצרת ממוגלה של בשר רקוב. כן, זה מגעיל אבל בגלל זה היא משמשת לטיפול במצבי זהום. זו תרופה טובה שכדאי שתהיה בהישג יד ואתם יכולים לבקש מהוטרינר שלכם להשתמש בה. 

הכלבה של פירוגניום נמצאת באי שקט מתמיד, היא לא יכולה למצוא מקום נוח לשכב בו. מצד שני היא גם יכולה להיות ההפך הגמור - חולה מכדי אפילו לקום. שוב, בשני המקרים אתם חייבים לראות וטרינר ולהיות במעקב. ההפרשה היא כמו: "צמח שמריח כמו בשר רקוב" והיא סמיכה, כהה ודמית.

מה לעשות אחרי שנותנים את הרמדי?

צפו בתסמינים של הכלבה לאחר שאתם נותנים את התרופה. היא עלולה להיכנס לשינה שלווה ונינוחה מאוד - וזה דבר טוב. כשהיא מתעוררת, היא צריכה להרגיש ולהיראות טוב יותר או אותו דבר, אך לא גרוע יותר. אם היא נראית גרוע יותר בשלב כלשהו, סימן שזו לא התרופה הנכונה עבורה ועליכם לבחור בתרופה אחרת. במידה ויש שיפור או לפחות אין נסיגה, יש לחזור על התרופה שנתתם ברצף הבא: 

  • מנה אחת כל שעה, פעמיים
  • מנה אחת כל שעתיים, פעמיים
  • מנה אחת בכל ארבע שעות, פעמיים

אם לאחר המנה השלישית (שזה אחרי 4 שעות) היא לא מגלה שיפור, עיברו לבחירת התרופה הבאה והתחילו מחדש. השתמשו תמיד בבקבוק חדש כדי למנוע זיהום (מומלץ גם לעקר תמיד בקבוקים משומשים במים רותחים לפני שימוש מחדש). תוך 24 שעות הכלבה אמורה להיות כבר בדרך להחלמה. ברגע שאתם רואים שהכלבה בדרך הנכונה, המשיכו להשתמש באותה תרופה פעם ביום למשך חמישה ימים בסך הכל. אל תשכחו לנער את הבקבוק היטב לפני כל מנה!

סימנים שהתרופה עובדת

חלק מהסימנים שהתרופה עובדת כוללים: 

  • שינה עמוקה ורגועה
  • יותר אנרגיה
  • הפרשות נהיות שקופות ותדירות
  • הריח פחות מסריח
  • העור סביב הפות מגורה פחות
  • שותה פחות

 סימנים שלילים שחייבים לשים לב אליהם: 

  • הכלבה נחלשת
  • מפסיקה לאכול
  • חסרת מנוחה
  • הפרשה מסריחה מאד

אם ההפרשה מפסיקה אבל הכלבה עדיין מרגישה לא טוב, קחו אותה מיד לוטרינר כי זה יכול להיות סימן שהפיומטרה נהפכה לסגורה ואז כמו שאמרנו זה מצב מסכן חיים.

דרכים למניעת היווצרות פיומטרה

הדבר הכי טוב והכי נכון לעשות זה למנוע היווצרות של פיומטרה מלכתחילה בעזרת תזונה נכונה ועשבי מרפא:

תזונה

מתן אוכל נא וטרי הוא חלק חיוני בשמירה על בריאות הכלבה שלכם, וזה חשוב במיוחד במהלך היחום. שבועיים לפני ואחרי היחום, האכילו את הכלבה במזון נא איכותי הכולל בשר איכותי נטול הורמונים ואנטיביוטיקה, איברים פנימים ועצם. בשר כזה של פרות אוכלות עשב אפשר למצוא בחי בריא מרעה רמת הגולן.

ירקות בגלל המצב ההורמונלי של הכלבה בזמן היחום עדיף להימנע בתקופה הזו מירקות מצליבים כמו ברוקולי, כרוב, תרד, כרוב ניצנים, קייל, העלולים להפריע לפעילות בלוטת התריס של הכלבה. במקום זה עדיף לתת: 

  • שעועית ירוקה מותססת, המכילה נוגדי חמצון מועילים ומספקת לכלבה ברזל שעלול להידלדל כתוצאה מאיבוד דם.
  • ירקות ים כמו פיטופלנקטון, אצות וספירולינה ... עשירים ביוד לתמיכה בבלוטת התריס
  • יאם טחון מותסס, כולל הקליפות, לתמיכה ברמות בריאות של אסטרוגן

קפיר עיזים גולמי: הוסיפו קפיר למזון של הכלבה בכדי לסייע באיזון החיידקים הידידותיים במעיים ולתמוך במערכת החיסון של כלבתכם. קנו קפיר אורגני ולא ממותק אם תוכלו (או הכינו בעצמכם) והוסיפו כמה כפות למזון הכלבה שלכם מדי יום.

זרעי פשתן טחונים: הליגננים (חומרים דמויי אסטרוגן מעולם הצומח) בזרעי הפשתן עוזרים לאזן את ההורמונים של הכלבה. לתת לכלבה 1/2 כפית ליום לכל 9 קילו ממשקלה. הערה: כדי ליהנות מהיתרונות התזונתיים והבריאותיים של הפשתן, יש צורך לטחון את הזרעים. הקליפה הקשה מקשה על מערכת העיכול לפרק את הזרעים, וללא טחינה, או לעיסה יסודית, הם יוצאים שלמים בצואה ורכיבי התזונה שבהם לא נספגים בגוף. חשוב לקנות זרעים שלמים (רצוי מגידול אורגני) ולטחון בסמוך למועד האכילה. ניתן לטחון במטחנה לתבלינים. לא מומלץ לקנות זרעים טחונים! השמן בזרעי הפשתן רגיש מאד ומתקלקל במהירות, עקב חשיפה לאור, לחום ולחמצן. אפשר לטחון כמות גדולה ולשמור בצנצנת זכוכית במקרר (לכמה ימים – עד חודש), או במקפיא (לכמה שבועות – עד שלושה חודשים). את הזרעים השלמים אפשר לשמור במקרר, או מחוצה לו לתקופה של כשנה.

עשבי מרפא

אם הכלבה מטופלת בתרופות כלשהן, תמיד לבדוק עם הוטרינר ההוליסטי לפני מתן צמחי מרפא כלשהם. אל תשתמשו בצמחי מרפא אלה אם כלבתכם בהריון. 

הערה: בתיאורי התמיסות שלמטה, ההמלצות להכנת התמיסה הן ביחסים של 1:2 ו-1:3 . זה היחס בין העשב לאלכוהול בתמיסה. אם זה לא כתוב על הבקבוק, יתכן שתצטרכו ליצור קשר עם היצרן כדי לברר את היחס במוצר שאתם רוצים לתת לכלבה.

צמחי מרפא היכולים לעזור במניעת פיומטריה:

Chaste Berry צ'סטברי: ידוע גם בשם vitex ובשמו העברי שיח אברהם, זהו צמח אדפטוגני המסייע בויסות הורמונים ומאזן אסטרוגן ופרוגסטרון. ניתן להזמין אותו דרך שני האתרים הללו:חברת ביוגאיה והשני שהוא גם אורגני מיוצר על ידי חברת ברא. בחברת גאיה היחס הוא 1:3 ובמוצר של ברא היחס הוא 1:2 כך ששניהם מתאימים.

מינון: בתמיסות 1:2 ו  1:3, לתת 0.25-1.0 מ"ל לכל 9 קילו ממשקל הכלבה, מחולק לשתי או שלוש מנות יומיות.

Red Raspberry פטל אדום: צמח זה עוזר לכאבי מחזור וכאבי גב ומחזק את הרחם. הוא גם עשיר בחומרים מזינים כולל ויטמינים A, B, C ו- E, ובמינרלים כמו סידן, ברזל וזרחן. 

מינון: האיכות והחוזק של מוצרי פטל אדום משתנים מאוד, ולכן מומלץ לקנות אותו מוטרינר הוליסטי או מחברה מוכרת לצמחי מרפא עבור בעלי חיים, ולפעול לפי הוראות המינון שלהם.

Milk Thistle גדילן מצוי: זהו צמח חשוב לתמיכה בכבד ולניקוי רעלים ומסייע לכבד להסיר עודפי הורמונים מהגוף. ניתן להזמין דרך iherb.

מינון:באמצעות תמיסת גליצרין 1:1,תנו 1.0-2.0 מ"ל לכל 9 קילו ממשקל הכלבה, מחולק לשתי מנות ביום. לדלל את התמיסה או לשלב עם עשבי מרפא אחרים.

לסיכום

יחום ללא הפריה יכול להגביר את הסיכון לפיומטרה בכלבה, ביחוד אם היא נמצאת בקירבה הדוקה עם זכרים לא מסורסים מה שעלול לגרום לשינויים הורמונלים. הריונות כוזבים עשויים גם הם להגביר את הסבירות לפיומטרה. צפו בכלבה במשך חודש עד ארבעה חודשים לאחר היחום לתסמיני שווא של הריון כמו: 

  • קינון - לקיחת שמיכות ודחיפתן לקן
  • לקיחת צעצועים למיטתה
  • יבבות, אי שקט או תיסכול
  • בלוטות חלב מוגדלות (אפילו ייצור חלב)
  • שינויים בתיאבון
  • רוצה יותר תשומת לב או רוצה להיות לבד

במידה והכלבה חווה הריונות שווא תכופים, לשים לב במיוחד לתסמיני פיומטרה.


המקור: קורס שניתן על ידי Julie Anne Lee וטרינרית הוליסטית - קנדה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.