מתי הכלב חייב לראות וטרינר?

מצבי חירום בריאותיים הם מאד מלחיצים ומפחידים – הן עבורכם והן עבור כלבכם. אתם מוסרים את הכלב(ה) שלכם יחד עם כרטיס האשראי ומחכים בסבלנות לעדכונים. הדאגה, המחשבות והרגשות הסוערים גוברים מדקה לדקה והם עלולים להוביל לקבלת החלטות גרועות.

ויש סיפורים קשים. אנשים בוחרים בהמתת חסד מיותרת או נותנים הסכמתם להליכים יקרים רק כדי לא לראות שום שיפור, גם לאחר ימים של אשפוז. לפעמים המצב חמור יותר כשהחיה מתה במהלך האבחון. למצוא וטרינר טוב ואמין זה מספיק קשה. אבל לקבל החלטות במצבי משבר כשהאפשרויות מוגבלות, גורם לתחושה עזה של חוסר אונים בקרב בעליו של הכלב. הפוסט הזה נועד לתת לכם מידע שיעזור לכם לקבל החלטות.

התחילו עם קצת עבודת בילוש

מניסיון אישי, הכלי החשוב ביותר שיש לכם הוא האינטואיציה שלכם. אתם יכולים לגלות הרבה רק על ידי הסתכלות על הכלב שלכם גם פיזית וגם התנהגותית. אתם לא צריכים סטטוסקופ או ידע רפואי כדי להתכוונן. חיקרו את גוף הכלב שלכם, צפו בכלב כשאתם נוגעים באזורים שונים בגופו. הוא יספר לכם הרבה עם ההבעה ושפת הגוף שלו. 

מה לחפש

חישבו על שאלות כמו: 

  • האם זו בעיית בטן או בעיית גב או שתיהן?
  • האם הפה שלה כואב ואתם יכולים לבדוק אותו?
  • האם הצליעה יכולה לנבוע מקוץ בכף הרגל?
  • האם הבעיה נובעת מעקיצת חרק או היא נראית בעיה עצבית?
  • האם הבעיה התחילה מארוע מסויים כמו נפילה?
  • האם היא חלתה אחרי שאכלה מהאשפה שמצאה ליד הפח?

למדו את הכלב שלכם לסמוך עליכם כדי שתוכלו ללמוד לסמוך על עצמכם ברגעים אלה. הכלב שלכם יכול לדבר איתכם, אבל אולי אתם לא תמיד מקשיבים או שדעתכם מוסחת מדי. 

כאשר אתם מנסים לגלות מה לא בסדר עם הכלב שלכם אל תהססו להשתמש במחסום בעת הצורך. הבטיחות שלכם היא קריטית, ואתם צריכים להיות נטולי פחד. הכלב עלול לנשוך מתוך פחד, אם הוא בטראומה או סובל מכאבים עזים.

ברגע שיש לכם מושג טוב יותר על מה שקורה, זה הזמן לקבל החלטה.

האם אתם צריכים להתקשר למרפאת חירום?

ישנם כמה מצבים מסכני חיים שבהם הומאופתיה יכולה לעזור (במקרים של הכשת נחש או כל טראומה). לפעמים זה אומר לתת תרופות הומאופתיות בדרך לבית החולים. אני ממליצה להחזיק ערכת עזרה ראשונה הומאופתית בהישג יד ואת הוטרינר ההומאופת שלכם (במידה ויש לכם) בחיוג מהיר! תרופות אלו יכולות להציל חיים, במיוחד אם אתם גרים באזור מרוחק ולא יכולים להגיע במהירות למרפאת חירום. אני אוהבת להמליץ על הומאופתיה מניסיון (גם על עצמי וגם על הכלבה שלי) והרמדי משפיעה מאד מהר. 

מאמרים קשורים: עזרה ראשונה הומאופתית במקרים של הכשת נחש

מצבי חירום שתוכלו לטפל בהם בבית

להלן כמה מצבי חירום נפוצים שבהם הומאופתיה עוזרת עד כדי ביטול הצורך בנסיעה לבית חולים. אם תחליטו להשתמש בהומאופתיה, הקפידו להתקשר לוטרינר הומאופת או לוטרינר הוליסטי לפני בחירת תרופה. אתם צריכים לבחור את התרופה המתאימה - ומהר! אם אינכם יכולים להגיע להומאופת או לוטרינר ההוליסטי שלכם, פנו לחדר מיון.

כאבים והתכווצויות במערכת העיכול (GI). זוהי אחת הסיבות הנפוצות ביותר לכך שכלבים נלקחים לבתי חולים אך היא מיותרת ברוב המקרים. אתם יכולים כמעט תמיד לפתור את הבעיה הזו בעזרת הומאופתיה.

דלקת בלבלב דלקת בלבלב היא גם סיבה נפוצה לביקורי חירום אצל הוטרינר, אבל הומאופתיה יכולה לפתור במהירות דלקת בלבלב. אתם יכולים גם לשקול מתן נוזלים תת עוריים יחד עם ויטמיני B תת לשוניים. זהירות: במקרים מסוימים של דלקת לבלב חריפה, הכלב עשוי להזדקק לאשפוז ולנוזלים דרך IV.

טראומה (אלא אם כן היא חמורה) הומאופתיה, אוזון וטיפול מקומי יכולים לפתור מקרים רבים של טראומה.

פציעות וכאבים במפרקים אתם יכולים ללמוד למשש (להשתמש במגע) כדי למצוא מהיכן נובע הכאב והומאופתיה יכולה להציל חיים.

בעיות דיסק או רצועות - להומאופתיה במינון גבוה, יחד עם טיפול כירופרקטי VOM (Veterinary Orthopedic Manipulation) ואוזון, יש 100% הצלחה. "ניתוח אף פעם לא נחוץ מניסיוני!" (וטרינרית ד"ר תמרה הבלר)   

פיומטרה הומאופתיה יכולה לפתור את רוב המקרים של פיומטרה פתוחה (כלומר, מוגלה משתחררת).

מאמרים קשורים: פיומטרה - זיהוי ודרכי טיפול

פנו למיון במצבים מסכני חיים אלה

ישנם מצבי חירום שבהם יש צורך לראות וטרינר או בית חולים מייד. נסו למצוא מרפאות חירום וגשו לבתי חולים רק אם אתם ממש חייבים. יש מספיק מרפאות שיודעות לטפל במצבים כמו הכשות נחש למשל. בתי חולים מאד מלחיצים את הכלבים ואתם עלולים להמתין שעות לאיבחון וטיפול. 

אנפילקסיס זוהי בדרך כלל תגובה אלרגית לתרופה, חיסון, נשיכה או עקיצה. 

דימום רב - פנימי או חיצוני וודאו שאתם יודעים כיצד לבדוק את החניכיים של הכלב שלכם. אם הם לבנות, הכלב זקוק לעזרה מיידית. 

מכת חום גשו למיון כאשר הכלב שלכם לא יכול להתקרר או לווסת את טמפרטורת הגוף שלו. 

חום אם החום של הכלב עולה, זה בדרך כלל אומר שהגוף שלו נלחם בזיהום. חום נורמלי נע בין 38 ל-39 מעלות. אם הכלב מרגיש שחם לו והחום שלו גבוה מהרגיל, גשו לוטרינר. 

הִתמוֹטְטוּת כאשר כלב מתמוטט, זה אומר שהוא חווה אובדן כוח פתאומי שגורם לו ליפול ולא להיות מסוגל לקום בחזרה. אם הכלב מתמוטט ומאבד את הכרתו, סימן שהתעלף. כל אחד מהמצבים הללו הוא מצב חירום, גם אם הכלב מתאושש במהירות ונראה שוב נורמלי תוך שניות או דקות מההתמוטטות. כל הסיבות להתעלפות או התמוטטות הן חמורות ומחייבות ביקור מיידי אצל הוטרינר או מרפאת חירום. הן כוללות בעיה אפשרית במערכת העצבים (מוח, חוט שדרה או עצבים), מערכת השרירים והשלד (עצמות, מפרקים, שרירים), מערכת הדם (לב, כלי דם, דם), או מערכת הנשימה (פה, אף, גרון, ריאות). כמו כן התופעה עלולה לנבוע מבעיות טחול, נקב במעי או פיומטרה סגורה.

מצוקה נשימתית לכלב במצוקה נשימתית תהיה נשימה מאומצת או קוצר נשימה. קשיי נשימה יכולים לגרום לכך שלא מספיק חמצן מגיע לרקמות שלו. בנוסף, ייתכן שכלבים עם אי ספיקת לב לא יוכלו להזרים מספיק דם לשרירים ולרקמות אחרות שלהם. מצוקה נשימתית לרוב הולכת יד ביד עם הצטברות נוזלים בריאות או בחלל החזה שמובילה לקוצר נשימה ושיעול. אם לכלב יש בעיות נשימה פתאומיות שלא אובחנו, עליו לראות וטרינר מיד. אם הכלב מתקשה לנשום פתאום פנו לוטרינר, ייתכן שהכלב נחנק. חפשו חניכיים כחלחלות. 

פגיעה ממכונית גם אם הכלב נראה בסדר, אתם תמיד צריכים לשלול דימום פנימי וטראומה בראש. 

כל טראומה קשה זה כולל טראומה בעיניים, שברים, נקעים, חתכים, פצעי נשיכה קשים. 

פירכוסים בלתי נשלטים אם הכלב סובל מפירכוסים בלתי נשלטים, פנו למירפאת חירום. אתם גם צריכים לעקוב אחר טמפרטורת הגוף של הכלב ולראות אם יש לו מספר התקפים בבת אחת או שהם נמשכים יותר מ-2 דקות. אחרת הכלב עלול להתחמם יתר על המידה, מה שעלול לגרום לבעיות גדולות יותר. 

כאב חמור ולא פתור -היפוך קיבה כלב שצועד הלוך ושוב ונראה שאינו מסוגל או לא רוצה לשבת או לשכב, יכול לאותת שהוא סובל מכאב, אי נוחות או מצוקה. מצב חמור מאוד שבו תסמינים אלה שכיחים הוא היפוך קיבה (GDV), הנקרא גם BLOAT (כשהקיבה של הכלב מלאה באויר שלא משתחרר החוצה, הוא לוחץ על הקיבה המנופחת, עד למצב בו היא מסתובבת וחוסמת כניסה של אויר ודם לאיזור). סימן נוסף של היפוך קיבה הוא כאשר כלב מנסה להקיא ולא מצליח. היפוך קיבה הוא מצב מסכן חיים המתרחש לרוב אצל כלבים מגזעים גדולים ובקרב אלה הניזונים מאוכל יבש. התרופה Carbo vegetabilis מאד יעילה לטיפול בתופעה הזו! אבל, ההמלצה היא לפנות למיון ולתת אותה בדרך, ליתר ביטחון.  

שלשול חמור או הקאות עליכם לשלול הרעלה או נוכחות של גוף זר, שעלול לגרום לחסימת מעיים. במקרים של שלשולים והקאות דמיות יש לחקור ולמצוא את הסיבה. 

הרעלת אנטיפריז הרעלת אנטיפריז יכולה להיות קטלנית לחיות מחמד, ולגרום לאי ספיקת כליות תוך יום או יומיים. לחומר מונע קפיאה יש טעם מתוק ולכן כלבים ירצו ללקק אותו. אבל אם אתם חושבים (או יודעים) שזה המצב, הביאו אותו למיון ללא דיחוי. 

הרעלת קסיליטול לימדו כיצד להימנע מחשיפה מקרית לממתיק הנפוץ והקטלני הזה עבור הכלב. מסטיק, מוצרי שיניים ורטבים למרינדה הם ככל הנראה החשיפות הנפוצות ביותר. השגיחו על הכלב סביב תיקים, דלפקים ומסיבות! 

בעיות במתן שתן זה כולל אי נוחות בזמן מתן שתן, מאמץ להשתין, וניסיונות תכופים להטיל שתן בהצלחה מועטה. אם הכלב בוכה כשהוא משתין, או מלקק יתר על המידה את האזור, עליכם לקבוע תור לוטרינר שלכם מיד. ישנם מספר גורמים בסיסיים לקשיים במתן שתן, שחלקם עלולים לגרום למוות תוך מספר ימים בלבד. הערה: אם תופסים את הסימנים מוקדם, אפשר לטפל עם נוזלים והומאופתיה, אבל פנו למיון אם יש לכם ספק. (הערה: אם יש לכם חתול, זכרים נמצאים בסיכון גבוה במיוחד).   

פיומטרה סגורה אם הכלבה שלכם לא משחררת מוגלה, היא זקוקה לטיפול וטרינרי מיידי.

עייפות, עייפות קיצונית כלב רדום ייראה מנומנם, "עצלן" ו/או אדיש. הוא עשוי להיות איטי בתגובותיו למראות, צלילים וגירויים אחרים בסביבתו. עייפות או תשישות הם סימפטומים לא ספציפים שיכולים לאותת על מספר הפרעות פוטנציאליות, כולל כמה שהן חמורות או מסכנות חיים. אם הכלב רדום יותר מ-24 שעות, זה הזמן לגשת מייד לוטרינר.

אובדן תיאבון, ירידה במשקל לעתים קרובות, אובדן תיאבון הוא הסימן הראשון למחלה סמויה שמתפתחת בגוף הכלב. יכולות להיות סיבות רבות שהכלב לא רעב או מסרב לאכול, אבל הימנעות מאכילה יכולה להתחיל להשפיע לרעה על בריאותו תוך 24 שעות. ועבור גורים בני 6 חודשים ומטה, המצב חמור עוד יותר. ירידה במשקל היא תוצאה של מאזן קלורי שלילי, והיא יכולה להיות תוצאה של אנורקסיה (אובדן תיאבון) או כאשר גוף הכלב משתמש או מבטל רכיבים תזונתיים חיוניים מהר יותר מקצב התחדשותם. ירידה במשקל העולה על 10% ממשקל הגוף הרגיל של הכלב תהווה דגל אדום עבור הוטרינר. יכולות להיות מספר סיבות, חלקן חמורות מאוד.

שיעול שיעול אצל כלבים, אלא אם כן מדובר במצב חד פעמי, מעיד בדרך כלל על בעיה. דוגמאות לכך כוללות חסימה אפשרית של קנה הנשימה, שיעול מכלאות, ברונכיטיס, דלקת ריאות, מחלת Heartworm, אי ספיקת לב וגידולי ריאה. כל הגורמים לשיעול דורשים בירור דחוף וברוב המקרים טיפול מיידי. 

עיניים אדומות אם האזור הלבן של עיני הכלב הופך לאדום בוהק, זה סימן לדלקת או זיהום המאותת על אחת מכמה מחלות המערבות את העפעפיים החיצוניים, העפעף השלישי, הלחמית, הקרנית או הסקלרה של העין. אדמומיות יכולה גם להצביע על דלקת של מבנים בתוך העין, הפרעות בארובות העין, וגם גלאוקומה. הפרעות מסוימות בעין עלולות להוביל לעיוורון, ולכן יש לחקור כל שינוי משמעותי במראה העיניים של כלבכם. 

כאב פה במצב זה הכלב עשוי להזדקק לוטרינר מיומן או הרדמה לבדיקה מדוקדקת. 

הערה לגבי כאבי פה: לימדו להסתכל בפה של הכלב שלכם ובאמת לחקור אותו באופן קבוע. כל כך הרבה וטרינרים לא בודקים את הפה ביסודיות וכתוצאה מכך מחמיצים הרבה דברים חמורים כמו (גידולים, שבר בשיניים וכו'). דלקות פרקים חריפות או מקרי כאב חמורים יכולים לעיתים לנבוע מזיהומים דנטליים חמורים! הומאופתיה ושיטות בטוחות אחרות יכולות בדרך כלל לטפל בהן. הכלבים שלנו אינם צריכים תרופות רעילות או אנטיביוטיקה. תרופות אלה הורסות את המיקרוביום, ויוצרות אפקט בומרנג גרוע יותר. רכבת הרים פולשנית לתרופות רעילות היא לא התשובה!

טיפים להתנהלות במצבי חירום

ישנם צעדים רבים שתוכלו לנקוט על מנת להקל על כלבכם וגם עבורכם את הביקור בחדר מיון. הם עשויים גם לעזור לכם לקבל החלטות טובות יותר כשאתם שם.

תביאו איתכם מישהו שאתם סומכים עליו

נסו לא לקבל החלטות המונעות מפחד. לעתים קרובות מדי אנחנו חושבים שאין לנו ברירה. אבל בעצם אנחנו סופגים אנרגיה של אחרים במקום להתחבר לאינטואיציה ולהבנה שלנו. אז אם אתם כן ניגשים לבית חולים, אני ממליצה לקחת איתכם אדם נוסף. בחרו חבר או בן משפחה שיכול להיות אובייקטיבי יותר. דברו על אופציות לפני שהמרפאה רואה את הכלב. החבר יכול לעזור לכם לשאול שאלות ולזכור תשובות, מה שיכול להיות קשה כשאתם מודאגים לגבי הכלב. אתם צריכים לדעת את הסיכונים והיתרונות של הליכים וטיפולים, וגם עלויות מול יתרונות!

בחרו את בדיקות האבחון הנכונות

זיכרו, רופאים בחדרי מיון מיומנים בעיקר לאבחן. והם לומדים לצייר את התמונה העגומה ביותר! חברות ביטוח לחיות מחמד דואגות לכך. לא פעם שמעתי על בעלי חיים שמחכים שעות על גבי שעות לכל טיפול. בינתיים המרפאה ממשיכה לארגן ולתעדף אבחון! ברור שאבחנה שעלולה להרוג בעל חיים אינה השקעה טובה. אז הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות הוא לשאול שאלות נוקבות מאוד לגבי בדיקות אבחון, למשל: 

  • האם אתם חושבים שזו בדיקה שימושית או מועילה הכרוכה בסיכון מועט?
  • מה המינימום שנוכל לעשות כדי לקבל כמה תשובות כדי שנוכל להתחיל טיפול רפואי ולבחון את תגובת הכלב?
  • מה היית עושה אם זו הייתה החיה שלך... במיוחד אם הכסף מהווה שיקול ?
  • האם האבחון עשוי לשנות את המלצת הטיפול שלך? (אם לא, למה להעביר את הכלב את הבדיקה הזו?)

אלו שאלות חשובות, ולא משנה אם יש לכם מספיק כסף. אבחונים רבים מגיעים עם סיכון גדול. התעקשו על הסכמה מדעת מלאה לכל טיפול.  

אל תילחצו בנושא הכסף. יש אפשרויות

מחקרים מראים שרוב האנשים רואים בחיות המחמד שלהם כבני משפחה. עם זאת, פחות מ-1% מחזיקים בביטוח לחיות מחמד. קיום תוכנית פיננסית היא חיונית. וכדי לעשות את זה, אתם צריכים לדעת מה האפשרויות שלכם. הביטוח משתלם לעיתים קרובות בעת משבר, אבל תוכניות ביטוח רבות אינן מכסות טיפולים הוליסטיים כמו הומאופתיה. בישראל קיימות שתי חברות ביטוח עבור חיות מחמד: חיותא ומראפט. לכל אחת היתרונות והחסרונות שלה. בידקו וריכשו את החבילה המתאימה לכם. 

התכוננו למקרי חירום

זה אולי נשמע בלתי אפשרי, אבל יש כמה דרכים להתכונן למקרי חירום. הכירו את הבעיות האופייניות לגזע הכלב שלכם. למשל, כלבים מסוג קוואליר ידועים כסובלים מבעיות בלב. שיקלו את אורח החיים של הכלבה שלכם. האם היא סופר פעילה, חובבת טיולים או חובבת ספורט ימי? חישבו קדימה ושיקלו מצבי חירום אפשריים שעלולים להופיע. 

הימנעו מחימום יתר. עבור כלבים פעילים מאוד או כלבים קצרי חוטם, שאו איתכם מדחום ולימדו איך להשתמש בו. כלבים ברכיצפלים (אף פחוס) יכולים לקבל מכת חום במהירות רבה. אפשרויות קירור מהיר הן המפתח במצבים אלה. בקשו מהוטרינר לספק לכם נוזלים תת עוריים לשמור בבית. התייבשות ורעילות מחלישות, וכל בעל חיית מחמד צריך שקית נוזלים בהישג יד וידע כיצד לתת אותם. הם מצילים חיים בכל כך הרבה מצבים. אתם יכולים לצפות בסרטוני YouTube כדי ללמוד כיצד לתת נוזל תת-עורי. אם אתם פובים למחטים, או לא בטוחים שצריך לתת נוזלים, פנו לוטרינר.

מניעת מצבי חירום 

כמובן שהדרך הטובה ביותר להימנע ממרפאות חירום היא מניעת מצבי חירום מלכתחילה. וכשזה מגיע למניעה, חזרה לטבעי היא המפתח. 

  • בחרו בתכשירים טבעיים למניעת פרעושים, קרציות ותולעים.
  • הימנעו מחיסון יתר ובקשו בדיקת נוגדנים במקום.
  • דאגו למזון טרי ואורגני וכן למים נקיים.
  • דאגו לאורח חיים בריא עם הרבה פעילות גופנית בחוץ.

 כל אלה ימנעו או יצמצמו את הביקורים אצל הוטרינר.

מאמרים קשורים: תרופות טבעיות לטיפול בתולעים אצל כלבים.

היו מוכנים 

  • פיתחו חשבון חיסכון לחיות מחמד או ריכשו ביטוח לחיות מחמד.
  • בחרו וטרינר שאתם סומכים עליו וודאו שתקבלו מענה במקרי חירום גם מחוץ לשעות המרפאה.
  • שימרו בהישג יד מספרי טלפונים של מרכזי חירום באיזורכם.
  • מיצאו וטרינר הוליסטי רצוי הומאופת שתוכלו להתייעץ עמו. 
  • התחילו להתבונן על הכלב ולחקור אותו. פרווה יכולה להסתיר הרבה!

 במיקרי חירום 

  • קחו אתכם חבר רגוע.
  • השתמשו בתרופות הומאופתיות בדרך לחדר מיון.
  • רישמו הערות ושאלות לוטרינר.

לסיכום, ישנם סימפטומים שניתן לטפל בהם לבד ולהמתין שהגוף יבריא את עצמו, וישנם סימנים שיכולים להיות כל כך פתאומיים, חמורים ומפחידים שאתם חייבים להביא את הכלב לוטרינר, מרפאת חירום או בית חולים. אני מקווה שהמדריך הזה יעזור לכם לדעת באלה מקרים הכלב שלכם מפתח תסמינים המצביעים על מחלה שעלולה להיות חמורה או מסכנת חיים וכיצד להגיב. 

אבל, תמיד תזכרו את הכלל הזה: אם יש ספק, אז אין ספק. עדיף ביקור מיותר אצל הוטרינר מאשר לאבד כלב.


מקורות:

Dr. Tamara Hebbler

Dr. Karen Becker

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.