חיסון כלבת - פגיעה בשם "מניעה"

נתחיל עם שאלה: האם אתם מודאגים מחיסון כלבת?

אם התשובה היא כן תמשיכו לקרוא. אם התשובה היא לא – אתם צריכים להיות מודאגים. ביחוד שבישראל החוק מחייב בחיסון כלבת כל שנה!!!!!!!!!!!! כשסיפרתי את זה לוטרינרים הומאופטים בארה"ב התגובה היתה  "זו שערוריה"!  ומישהו צריך לעשות משהו בנדון. המישהו הזה זה אנחנו. אין שום צורך במתן חיסון כלבת כל שנה כשאפילו על הקופסא של החיסונים שקיימים עכשו בשוק כתוב שמשך ההגנה הוא 3 שנים. מחקרים בארה"ב וקנדה הוכיחו שהיעילות היא אפילו לחמש שנים ויותר. אני מקווה שיותר ויותר אנשים יביעו התנגדות למתן חיסון כלבת מידי שנה ושיחד נוכל להשפיע על שינוי החוק בישראל.

אפתח עם הבעיות של חיסון הכלבת.

בעיה מס 1 - בטיחות

הסיכונים העיקרים בחיסון נגד כלבת נחלקים לשתי קבוצות:

  • מטרידים
  • מסכני חיים.

הקבוצה הראשונה כוללת גרוד כרוני של העור ודלקות אזניים.

הקבוצה השניה כוללת: שבץ, שיתוק, מחלה אוטואימונית,תוקפנות או חרדות.

המטרידים

נתחיל לדבר עליהם כי הם הכי נפוצים. הסטטיסטיקה לא משקרת: ב-15 שנים האחרונות הסיבה העיקרית לביקורי כלבים אצל הווטרינר היא אלרגיות (גרוד ודלקות באזניים). גרוד בלתי פוסק בעור בוקר וערב. יש כלבים שפשוט נושכים את עצמם מרוב גרוד. יש הסובלים מאיבוד שיער, עור שומני, פצעים פתוחים. האוזניים אדומות ומדיפות ריח רע, כואבות ומגרדות. שתי התופעות הנ"ל, שנוצרו על ידי האדם, נחשבות כרוניות ויכולות להימשך שנים ואף להחמיר. שתיהן גם בלתי ניתנות לריפוי ברפואה הקונבנציונאלית. שתיהן מצריכות טיפול יקר ומהוות נטל כלכלי ורגשי. יתר על כן, התרופות שניתנות לכלבים לטיפול באלרגיות הן יקרות ובעלות תופעות לוואי מסוכנות ביחוד  Apoquel ו Cytopoint  . תופעת הלוואי העיקרית של Apoquel – היא סרטן.

עכשו, התופעות הנ"ל לא מופיעות ישר אחרי מתן החיסון אלא 1-3 חודשים אחרי. לכן הרבה אנשים לא מקשרים בין השניים. לכן שימו לב, אם הכלב מתחיל להתגרד כחודש עד 3  חודשים לאחר שנתתם חיסון – קרוב לוודאי שזו הסיבה.

מסכני החיים (סיכונים כללים הנובעים ממתן כל החיסונים)

  • מחלות אוטואימוניות
  • אנמיה ((IMHA
  • הפרעות בקרישת דם (Bleeding disorders IMTP)

סיכונים הקשורים לחיסון כלבת במיוחד:

  • התקפי אפילפסיה המופיעים בדרך כלל מיד לאחר מתן החיסון. זה אומר מתן תרופות לכל החיים במקביל להתקפים שלא עוברים.
  • תוקפנות כלפי כלבים אחרים והבעלים
  • שיתוק שלרוב מתחיל בגרון ומתבטא בשינוי בקול, קושי בבליעה ושיעול נמוך, וממשיך בגרירת רגליים אחוריות
  • עוויתות בגרון, חנק, הרחבת הושט ועוד.


בעיה מס 2 - יעילות

מתן חיסון מידי שנה לא יעיל

"Furthermore, revaccination with most viral vaccines fails to stimulate an anamnestic (secondary) response….as a result of existing antibody (similar  to maternal antibody interference)."

–Phillips & Schultz, Current Vet Therapy XI

חיסון מחדש אינו מעורר תגובה משנית של מערכת החיסון מכיוון שיש כבר נוגדנים לוירוס. 

החדשות הטובות: החיסון הראשון טוב להרבה שנים (מינימום 5) אם לא לכל החיים.

 אז אם כך, בשביל מה לתת שוב ושוב? תחשבו כמה פעמים חוזרים על חיסון בבני אדם ? פעם פעמיים בחיים למעט חיסון נגד שפעת. למה כלב צריך לקבל חיסונים כל שנה? זה אומר סיכון הכלב בכל המחלות שדיברנו והוצאות גדולות.


האם הכלבים צריכים חיסוני כלבת ועוד בתדירות כזו גבוהה כמו בארץ?

בואו נעריך את הנחיצות של החיסון . יש פה שני סיכונים: כלבת כמחלה מול הסיכונים של החיסון כפי שפרטתי. מה שצריך לעשות זה להתקשר למחלקה הווטרינרית באיזור שלכם ולשאול כמה מקרי כלבת היו באיזור שלכם. ככה אתם יכולים לדעת אם יש וכמה גדול הסיכון להדבקה היכן שאתם גרים.

אני גרה באזור שהוא תחת מועצת חוף הכרמל. בשיחה טלפונית אחת גיליתי שמספר מקרי הכלבת שדווחו בשנת 2019  הן מחיות בית והן מחיות בר היה........0.

מקרי כלבת חייבים בדיווח, המידע על מקרי כלבת הוא פתוח לציבור והוא מחולק לחיות בר וחיות בית. והמידע מעודכן מידי שנה. תוך דקות תדעו אם הכלב שלכם בסיכון לחלות בכלבת או לא.

באופן כללי הכלבת היא בעיה במדינות מתפתחות היכן שאנשים ננשכים על ידי כלבים לעיתים קרובות. הכלבת נפוצה בעיקר באפריקה, אסיה, הודו, אינדונזיה ומרכז ודרום אמריקה. בארץ, הכלבת קיימת בישובים הקרובים לגבולות. עד לפני כמה שנים הממוצע של מקרי הכלבת בישראל עמד על 12 בשנה, ב-2019 נרשמו 17 מקרים בכל המדינה. לפני כ-3 שנים היתה התפרצות בגילבוע, עמק המעיינות,  ועמק יזרעאל שנבלמה בכרמל. מקור המחלה היה בירדן לאחר שבעלי חיים נגועים נכנסו לישראל והפיצו את המחלה בקרב כלבים משוטטים וחיות בר. מתחילת 2020 היו כ-29 מקרים כולם בצפון -שוב מחיות שנכנסו מלבנון.

דבר שני שיעזור לכם להחליט מה הנחיצות בחיסון נגד כלבת זה הגיון ישר. מה סיגנון החיים שלכם? אם אתם גרים בקיבוץ או מושב והכלב משוחרר רוב הזמן, או שאתם גרים בעיר וטיול עם הכלב הוא אתכם ורק עם רצועה. 

אחרי שתעשו את המחקר הנ"ל רובכם תגלו שהסיכוי שהכלב שלכם יחלה בכלבת הוא שואף לאפס והסיכונים מהחיסון יותר מטרידים. אבל יש אפילו סיבה פשוטה יותר מדוע הכלב לא צריך חיסון לכלבת וזה כי הוא כבר מחוסן. אם הכלב מבוגר (בין שנתיים ומעלה) סביר להניח שקבל את החיסון יותר מפעם אחת,  ואז והחיסון טוב למשך שנים אם לא לכל החיים. מי אומר? אימונולוגים בעצמם.


אז מה יש לנו בעצם עד עכשו?

  • אנחנו מרגישים תקועים בגלל שיש חוק
  • אחרי כל חיסון הסיכוי של הכלב שלכם לפתח אלרגיות או לחלות במחלה כרונית גובר
  • כשהם חולים, מוציאים המון כסף על טיפולים ותרופות שלא תמיד עוזרים
  • הסטטיסטיקה לא משקרת: ב-15 שנים האחרונות הסיבה העיקרית לביקורי כלבים אצל ווטרינר היא אלרגיות (גרוד ודלקות באזניים)
  • 80% מבעלי הכלבים העידו שהכלב שלהם פתח את האלרגיות 1-3 חודשים לאחר מתן החיסון הראשון
  • התרופות שניתנות לכלבים לטיפול באלרגיות הן יקרות ובעלות תופעות לוואי מסוכנות ביחוד Apoquel and Cytopoint  . תופעת הלוואי העיקרית של Apoquel – היא סרטן.


מה לעשות?

ביחד נפעל לשינוי!.

מקורות:

 Will Falconer DVM

Jean Dodds DVM

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.