אז מה נסגר עם השום? מסוכן לכלבים או לא?

אם אתם מסתכלים על רשימת המאכלים הרעילים עבור כלבים, קרוב לודאי שתמצאו שם את השום. אבל האמת היא שאין לכם ממה לפחד, ולכלבים יש הרבה מה להרוויח. במינון נכון, לשום יתרונות בריאותיים משמעותיים והוא בטוח לאכילה. ראשית, הנה הסיבות לכך שהשום הוא נפלא כל כך ...

תכונות השום 

  • השום מכיל אינסולין, חומצות אמינו, גופרית, אבץ, אשלגן וזרחן. הוא מכיל גם ויטמין A, C, סידן, מגנזיום, מנגן, סלניום, גרמניום וויטמינים מורכבים מסוג B.
  • האנרגיה החריפה של השום מחממת את הגוף. צמחי מרפא חריפים מעבירים את האנרגיה כלפי מעלה והחוצה מהגוף, ומשפרים את זרימת הדם. לשום יש גם זיקה לריאות, למעי הגס, לטחול ולקיבה.
  • שום מסייע לטהר את הגוף מרעלים. הוא תומך בחיידקים מועילים במערכת העיכול ומסלק חיידקים מזיקים. ד"ר ריטה הוגן משתמשת בו בסתיו, בחורף ובתחילת האביב לניקוי רעלים וכדי לאזן את מערכת העיכול.
  • שום משפר את תפקוד הכבד בכך שהוא מפרק פסולת לפני שהיא נכנסת למחזור הדם. השום גם עוזר לכלב להטמיע חומרים מזינים ולסלק פסולת ממערכת העיכול.
  • השום עתיר בגופרית ובפרוקטנים (אינולין ואוליגופרוקטוז). פרוקטנים עלולים לגרום לבעיות עיכול בכלבים הסובלים ממעי דולף, מחלות מעי דלקתיות ותסמונת מעי רגיז. כאשר פרוקטנים לא מעוכלים תוססים במעי הדק, הם גורמים לנפיחות, גזים ועצירות. לכן, מערכת העיכול של הכלב צריכה להיות בריאה לפני מתן שום.

6 דרכים שהשום יכול לעזור לכלב שלכם 

  • מונע היווצרות קרישי דם (אנטי טסיות)
  • מפחית הצטברות של כולסטרול (אנטי כולסטרול)
  • מרחיב את כלי הדם
  • מסייע במניעת היווצרות גידולים
  • ממריץ את מערכת הלימפה להסיר פסולת
  • נחשב כאנטיביוטיקה, אנטי פטרייתי ואנטי -פרזיטי

בנוסף ליתרונות הבריאותיים הנ"ל,  יש לשום יתרונות נוספים:

שום דוחה פרעושים וקרציות

 מסתבר שחרקים רבים כולל יתושים, פרעושים וקרציות שונאים שום אז תנו אותו במהלך עונת הפשפשים והקרציות. לוקח לשום כמה שבועות להצטבר בשכבת השומן של הפרווה, אז התחילו לתת אותו לפני תחילת עונת הפשפשים (סביבות מרץ-אפריל). השום משתחרר דרך העור ומרחיק את החרקים.

אני לא רוחצת את הכלבה שלי יותר מדי בעונת הפשפשים והקרציות. שטיפת סבון טובה אחת והשום צריך להצטבר מחדש. כדי להימנע מכך, השתמשו בסבון קסטיליה. בעת שימוש בשום כדוחה פרעושים וקרציות, יש להוסיף אותו לאוכל מידי יום במשך שבועיים, ולאחר מכן פעמיים בשבוע. 

שום מסייע במאבק במחלת הסרטן

שום לכלבים נחשב יעיל בסיוע לטיפול בסרטן המעי הגס, הריאות, הקיבה והרקטום. התרכובות בשום מגבירות את החסינות ומשפרות את תיפקוד תאי ה-Natural Killers. התאים האלה נחשבים ל- "סיירת מטכ"ל" של מערכת החיסון - תאים קטלניים טבעיים שהורסים חיידקים פתוגניים ותאים סרטניים. למרות שיש מעט ניסויים קליניים החוקרים את ההשפעות האנטי-סרטניות של השום, המכון הלאומי לסרטן מדווח כי מספר מחקרים בקרב האוכלוסיה מראים קשר בין צריכת שום מוגברת לבין סיכון מופחת למספר סוגי סרטן.

אם כבר שום אז רק טרי... 

"האם אפשר להשתמש בשום קצוץ שמגיע בצנצנת?" או "בשיני שום אורגניות המגיעות שלמות מקולפות בשקית?" התשובה של הוטרינרית ד"ר ריטה הוגן היא תמיד לא!!. אם נותנים שום לכלב הוא חייב להיות טרי, גולמי ואורגני, מהסוג שנשאר בקליפה 10 עד 15 דקות לפני שנותנים אותו לכלב. כשאתם קונים שום בשימורים אתם לא יודעים מה איכותו. בבדיקת שום שמקורו בסין למשל מצאו באופן עקבי רמות לא בטוחות של ארסן, מתכות כבדות וכלור. אל תסכנו את בריאות הכלב. 

אז שוב, השתמשו תמיד בשום טרי, גולמי, אורגני לא מצנצנת ולא משקית. למה זה חשוב? כי על מנת להנות מכל יתרונות השום, חייבים אנזימים פעילים וסינרגיה צמחית שלמה. השום הגולמי מכיל אנזים בשם alliinase. כאשר אתם מועכים, טוחנים או קוצצים שום, alliinase משתלב עם alliin (נגזרת של חומצת אמינו) ליצירת אליצין. אליצין הוא המרכיב התרופתי הפעיל בשום המעניק לו את התכונות האנטיביוטיות, האנטי-סרטניות, האנטי-ויראליות והנוגדות חמצון.

כשאתם מאכילים שום גולמי אתם מקבלים תרופה ותזונה צמחית יעילה במיוחד. האפקטיביות של הצמח אינה נובעת מפעולה של כימיקל אחד. תמציות שום אינן מספקות את מאות המרכיבים הכימיים שעובדים יחד בצמח. לדוגמה, יש תמציות שום שנמכרות בחנויות טבע שאינן מכילות אליצין.

מה לקחת בחשבון כשנותנים שום? כמה אזהרות

שום בטוח לכלב כאשר אתם נותנים אותו בכמויות מתאימות כפי שאסביר בהמשך. עם זאת, יש כמה אזהרות. 

כלבות הרות תמיד היו זהירים במתן כל תרופה או תוסף לכלבות בהריון. התייעצו עם הוטרינר ההוליסטי שלכם. השום גם משנה את טעמו של החלב, אז הימנעו מלתת אותו לכלבה מניקה. 

גורים אל תתנו שום לגורים מתחת לגיל שישה חודשים. גורים בני שמונה שבועות או פחות אינם מייצרים כדוריות דם אדומות חדשות ולכן לעולם אל תיתנו להם שום. לגורים בגילאי חצי שנה עד שנה, אפשר בזהירות לתת חצי מהמינון הרגיל. 

סוגיות ספציפיות לגזע הוטרינרית ההרבליסטית ד"ר סוזן ווין מזהירה מפני מתן שום לכלבים מגזע אקיטאס (Akitas) ושיבא אינוס (Shiba Inus). גזעים אלה רגישים יותר להשפעות המוליטיות של מחמצנים כגון N- פרופיל דיסולפיד המצוי בשום. התייעצו עם הוטרינר ההוליסטי שלכם אם יש לכם חששות לגבי הסיכונים הקשורים לגזע הכלב שלכם.

 אינטראקציות בין תרופות שום יכול להתנגש עם כמה סוגי תרופות. להלן רשימה קצרה של אלו שצריך להיזהר מהן: 

  • מדכאי חיסון
  • תרופות לב
  • תרופות כימותרפיות
  • מדללי דם
  • אִינסוּלִין
  • נוגדי חומצה
  • תרופות ללחץ דם גבוה.

אל תיתנו לכלב שום במידה והוא נוטל את אחת התרופות האלה. 

בנוסף, מכיוון שהשום משפיע על קרישת הדם, אין להשתמש בו שבועיים לפני כל ניתוח מתוזמן. 

כמו כן אין לתת שום לכלבים הסובלים מאנמיה.

למה שום מפחיד אנשים? 

וטרינרים קונבנציונאלים נבהלים כאשר אומרים להם שהכלב אוכל שום. "אל תעשה את זה - זה יהרוג אותו!" היא תגובה אופיינית. זה לא נכון. מקרי מוות הקשורים לשום כמעט ואינם קיימים בהשוואה למספר מקרי המוות שגורמות תרופות הניתנות לעיתים קרובות כמו רימדיל. להלן קטע מאתר ביטוח לחיות מחמד:

לפי הקטע הזה, אומרת ד"ר הוגן ,הכלב שלה היה צריך למות בן שנתיים...

המחקרים גורמים לאי ההבנה

הסיבה למידע מטעה זה היא שרוב המחקרים בדקו את ההשפעות של תמציות שום, במינונים מוגזמים ושיטות משלוח לא טבעיות. חוקרים מעטים מאד משתמשים בשום טרי על מנת לבדוק את השפעתו על כלבים וזאת מכיוון שקשה למדוד שוני בתרופות צמחיות. מחקר המבוסס על עובדות אינו יודע מה לעשות עם פרדיגמת "מזון כתרופה".

מחקר אחד במיוחד, שנערך על ידי K W Lee et al סייע ביצירת המוניטין של שום כמזון שיכול להזיק לכלב. במחקר זה  האכילו כלבים 5 גרם של שום לכל קילו ממשקל הכלב מדי יום. זו כמות מוגזמת. המשמעות היא להאכיל כארבעה ראשי שום מלאים (או 60 שיני שיניים) לגולדן רטריבר בגודל 34 קילו, או 23 גרם שום (6 עד 8 שיניים) לכלב בגודל 4.5 קילו, לפני שהם יחוו תופעה שלילית כלשהי. 

אז בהחלט לא להאכיל כל כך הרבה! 

השום מכיל תיוסולפט, הכימיקל האחראי לגרימת אנמיה המוליטית בגוף הנקראת Heinz. סוג זה של אנמיה גורם לפגיעה בכדוריות הדם האדומות שמקצרת את חייהן. תאי דם אדומים נושאים חמצן אל כל תאי הגוף ומסלקים מהם פחמן דו חמצני. אנמיה המוליטית גורמת לירידה בתאי דם אדומים, מה שעלול להוביל למחלות ואף למוות. סימפטומים של אנמיה המוליטית כוללים שלשולים, חוסר תיאבון, עייפות, חניכיים חיוורות, נשימה מהירה ושתן כהה. 

רוצים להימנע מאנמיה המוליטית? האכילו שום טרי בלבד במינון הנכון. מינונים נכונים של שום גולמי אינם מכילים רמות גבוהות של תיוסולפט. מח העצם מייצר תאי דם אדומים ללא הרף. המשמעות היא שהכלב שלכם יצטרך לקבל מנה מוגזמת של שום לאורך זמן - או מנה גדולה במיוחד - כדי לגרום למוות.

כיצד להכין שום לכלבים 

כמו שאמרנו קודם, הערבוב של alliin ו alliinase יוצרים אליצין, המרכיב הרפואי הפעיל בשום. 

מקלפים את השן ואז טוחנים, קוצצים או כותשים את השום הטרי ונותנים לו לשבת כמה דקות לפני השימוש. אליצין מתפרק במהירות, לכן תנו את השום מיד לאחר תקופת "הישיבה". 

אני קוצצת/כותשת את השום, שמה טיימר ל -10 דקות ונותנת לפי המינון המתאים שהוא לפי המשקל של הכלבה, ואז מערבבת את הכמות הנכונה לתוך המזון שלה. 

כמה שום לתת לכלב? 

קראתי מספר מאמרים על שום לכלבים. כולם היו תמימי דעים ששום בריא לכלב, אבל היו חלוקים לגבי שיטת המינון. ד"ר ריטה הוגן למשל טוענת שלצורך עקביות ומינון מדויק, יש להשתמש בכפיות מדידה. לטענתה, גודל השיניים שונה ולכן השימוש ב"שן" כמדד נתון לפרשנות. 

בעזרת כף מדידה, האכילו את הכמות הבאה מידי יום, בהתאם למשקל הכלב שלכם: מינון לפי ד"ר הוגן: 

  • 2 קילו: 1/6 כפית
  • 4.5 קילו: 1/3 כפית
  • 7 קילו: 1/2 כפית
  • 9 קילו: 2/3 כפית
  • 14 קילו: 1 כפית
  • 21 קילו 1/2 1 כפיות
  • 28 קילו 2 כפיות

 ד"ר בייקר לעומת זאת יותר זהירה וממליצה על רבע כפית לכל 7 קילו ממשקל הכלב וכלבים מתחת ל-7 קילו – 1/8 כפית. אז אם אתם מאד חוששים, אפשר להתחיל במינון הזה. 

אם בכל אופן רוצים ללכת לפי "שיניים" – הנה המינון המומלץ: 

  • 4.5-7 קילו – חצי שן
  • 9-18 קילו – שן
  • 20 קילו ויותר - שתי שיניים

כמו שאמרתי קודם אני נותנת שום בתחילת האביב, בעוד שאנשים מסוימים נותנים אותו כל השנה. כאשר נותנים שום באופן רציף לשמירה על בריאות, אני ממליצה להאכיל שום שבוע כן שבוע לא. 

מילה אחרונה על שום לכלבים

כל דבר בטבע יכול להיות רעיל בכמויות מסוימות. מלח בכמויות גדולות יכול להרוג וכך גם מים. אז, כן, שום לכלבים עשוי להיות מסוכן כאשר מאכילים אותו בצורה לא נכונה, אבל זה לא אמור למנוע מכם להשתמש בו כעת, כאשר אתם יודעים כיצד לעשות זאת בבטחה. ואם בכל זאת אתם נרתעים, לא יכולים, או לא רוצים לתת שום מכל סיבה שהיא, אז לא. זה כזה פשוט.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.